ياتري يعني ايه وسواس؟  وليه بيكون قهري؟ يعني ليش مش بس وسواس فما تفيد كلمة قهري في الموضوع  , دا اللي هنوضحه ببساطة في الموضوع ده فتابعونا من خلال موقع ميديكال للطب النفسي وعلاج الإدمان .

أولا دعنا نتعرف علي مفهوم الوساوس ؟

يعني أي وسواس قهري ده سؤالنا الأساسي , فالوساوس هي عبارة عن فكرة او مجموعة افكار يعني اكتر من فكرة  ليها شكل معين بتتكرر في دماغنا كتير لدرجة مزعجة وبتفضل تتكرر بشكل كبير جدا , رغم كل المحاولات لتشتيتها او ايقافها إلا أننا بنعمل الفعل ده بشكل قهري استجابة للفكرة

ومن هنا تأتي المشكلة .

لماذا الوسواس قهري ؟

المشكلة بتكون في مشاعر القلق المصاحبة للافكار دي والخوف من انها تتحقق فعلا  ومن هنا يكون حالة من القلق علي الشخص واضطراب ملحوظ وأعراض تظهر لكل من حوله .

وده بيخلينا نجاوب علي تساؤل يعني أي وسواس قهري والسبب في كونه قهري وليه الأفعال قهرية , لدرجة اننا نحاول طول الوقت اننا نتجنب احتمالية حدوثها بافعال معينة متكررة بنضطر نعملها لانها بتطمنا ولو مؤقتا وعشان كده اسمها الأفعال القهرية .

ما هي أشكال الأفعال القهرية ؟

في أشكال وأنماط مختلفة للوساوس وانماط مختلفة للافعال القهرية , ومن هنا لابد في الإسراع في علاج الوسواس القهري  , الخطوة الأولى بتكون التشخيص والتقييم والتي تتم من خلال الطبيب النفسي المختص ذو الخبرة , ومن ثم بدء البرنامج العلاجي بالعلاج الدوائي و العلاج المعرفي السلوكي وغيرها من البرامج العلاجية .